مدیریت امور پردیس های خراسان شمالی

بطحائی در مراسم تکریم و معارفه سرپرست دانشگاه فرهنگیان:

نقش دانشگاه فرهنگیان در سنجش صلاحیت ها و شایستگی های معلمی پس از فارغ التحصیلی به عنوان حلقه مفقوده نظام آموزشی

بطحائی وزیر آموزش و پرورش کشور در مراسم تکریم و معارفه سرپرست دانشگاه فرهنگیان ضمن  گرامیداشت یاد و خاطره شهدا برای تمام کسانی که برای تعالی نظام، کشور و مردم شناخته شده و گمنام خدمت می کنند آرزوی سلامتی و تندرستی کرد.

وی با ابراز خرسندی از فرصت حضور در این آئین با تاکید بر ضرورت و اهمیت امر تربیت معلم، بر اهمیت آن در تاکیدات  مکرر و موکد رهبر معظم انقلاب اسلامی، اسناد بالادستی برنامه ششم سند تحول بنیادین در خصوص تامین منابع انسانی و تربیت معلم  و سند راهبردی دانشگاه تاکید کرد.

دکتر بطحائی تربیت معلم را به عنوان اصلی ترین عامل توسعه و تحول در نظام آموزشی و رکن اصلی در نظام آموزش و پرورش مورد توجه قرار داد.

وی با بیان اینکه  برخی از چالش های پیش روی نظام آموزش و پرورش به همت مدد پیشینیان برطرف شده چالش هایی نیز فراروی ما و تربیت معلم قرار دارد، خاطر نشان کرد: براساس سند راهبردی نقش و سهم دانشگاه فرهنگیان در سنجش صلاحیت ها و شایستگی های معلمی پس از فارغ التحصیلی و اشتغال به عنوان نیروی آموزش و پرورش به عنوان یکی از حلقه های مفقوده نظام آموزشی، اهمیت این دانشگاه را دو چندان و مضاعف کرده است.

وزیر آموزش و پرورش کشور سنجش صلاحیت های حرفه ای برای معلمی و نظام آموزش و پرورش را ضرورتی دانست که اگر نتوانیم به مدد و همت دانشگاه فرهنگیان راه اندازی و مستقر کنیم تحولی که مدنظر سند تحول است حاصل نخواهد شد.

وی با اشاره به پذیرش رتبه های کنکور بالاتر و بهتر از سال های گذشته در دانشگاه فرهنگیان آن را مرهون تلاش مسئولان کنونی و گذشته دانشگاه برشمرد و افزود: البته کماکان در پذیرش دانشجو با چالش هایی روبرو هستم  که باید در برنامه های دانشگاه تعقیب  شوند از جمله این چالشها در نظام استخدامی و پذیرش در تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان است، که صرفنظر از اینکه آیا دانشجو می تواند شایستگی های لازم را طی تحصیل در دانشگاه فرهنگیان کسب کند یا خیر، انگیزه ها و علائق لازم را برای اشتغال در این حرفه مقدس خواهد داشت یا خیر؟ به استخدام رسمی آموزش و پرورش در میاید.

دکتر بطحائی ادامه داد این چالشی است که در نظام اداری باید برطرف شود تصریح کرد: از جمله راهکارهای این چالش میتواند جدی گرفتن دوره آزمایشی برای همه کارکنان همچون معلمین باشد تا پس از طی دوره آزمایشی شایستگی های فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان  مجددا مورد ارزیابی قرار گرفته و سپس اجازه استخدام دائم و مستمر آنان داده شود.

وی در ادامه سخنان خود به  برخی خطاهای استراتژیک که باعث تخریب زیر ساخت و مانع توسعه مورد انتظار و کسب جایگاه شایسته دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم کشور شده است، اشاره کرد.

وزیر آموزش و پرورش کشور تغییر ماموریت دانشگاه تربیت معلم با پیشینه یکصد سال و رشد  و جدا شدن کارکرد تربیت معلم از این دانشگاه را از جمله این خطاها برشمرد و اظهار کرد: این دانشگاه ها عرصه و جایگاه تربیت معلم کشور بوده و با جابه جا شدن دانشگاه تربیت معلم اولین ضربه به پیکر تربیت معلم کشور وارد شده است.

وی  با اشاره به جمع شدن مراکز تربیت معلم به عنوان مرجع علمی با قوام و ساختار یافته پس از تاسیس دانشگاه فرهنگیان افزود: پا گرفتن مرکز علمی مانند دانشگاه و پیدا کردن جایگاه آن در بین مراکز علمی کشور مستلزم زمان کافی است. حرکت موازی  این دو مجموعه تا دستیابی دانشگاه به قوام دانشگاهی و جایگاه خودش میتوانست به توسعه و کسب انتظارات از دانشگاه کمک کند.

دکتر بطحائی  همچنین انتقال 167 مرکز آموزش فنی و حرفه ای براساس برنامه پنجم توسعه در سال90 را ضربه سنگینی به آموزش و پرورش با وجود چالش های زیر ساختی آن بر شمرد و گفت: با وجود کمبود امکانات آموزشی و کالبدی در هنرستان ها انتقال این سرمایه عظیم از آموزش و پرورش به آموزش عالی خطایی استراتژیک بود که انتظار می رود نمایندگان مجلس در کمیسیون آموزش و تحقیقات برای تصحیح این خطاء و کاهش آثار آن با آموزش و پرورش همکاری و از آن حمایت کنند.

وی با اشاره به مشکلات دانشجومعلمان، بر لزوم اهتمام در ایجاد محیطی شاداب، آزاد و اخلاقی برای دانشجو معلمان تاکید و آن را نیازمند تلاش و مساعدت مجلس شورای اسلامی دانست.

وزیر آموزش و پرورش کشور در بخش دیگری از سخنان خود ضمن سپاس از تمام کسانی که در کنار دکتر مهرمحمدی با تمام کمبودها سختی ها و فشارها تلاش کردند، از زحمات و تلاشهای راهبردی مهرمحمدی تقدیر و برای وی آرزوی موفقیت و سربلندی کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم درسمت و سنگری دیگر از تجربه و خلوص نیت ایشان استفاده کنیم.

وی همچنین با خیر مقدم به دکتر خنیفر ابراز امیدواری کرد: با حضور ایشان در دانشگاه فرهنگیان و با استفاده از  آنچه در دوره دکتر مهرمحمدی نهادینه سازی شده است بتوانیم گام های  جدی و خیز بلندتری در توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان برداریم.

 بطحائی با بیان اینکه حضور دکتر خنیفر  فرصتی برای دانشگاه فرهنگیان ایجاد خواهد کرد تا با استفاده از تجربه مراکز علمی و دانشگاهی ارتباط وثیقی با آموزش و پرورش نیز  برقرار کنند، افزود: با توجه به ماموریت دانشگاه فرهنگیان در رفع نیاز نیروی انسانی آموزش و پرورش درک صحیح این دانشگاه از نیاز آموزش و پرورش کمک خواهد کرد آنچه بعد از فارغ التحصیلی اتفاق می افتد با اثربخشی و کارایی بیشتر در رفتار معلمان بروز کند.