مدیریت امور پردیس های خراسان شمالی

مهرمحمدی در مراسم تکریم و معارفه:

 

دانشگاه فرهنگیان باید به مهجوریت تربیت معلم در جامعه علمی پایان بخشد

 

مهرمحمدی سرپرست پیشین دانشگاه فرهنگیان در مراسم تکریم و معارفه با بیان اینکه  بر اساس منطق قرآنی پذیرش مدیریت در لوای نظام جمهوری اسلامی ایران  و خلاصی از آن ماهیت و حکم واحدی دارد و هر دو اتفاقی نیکو هستند و  مستحق بزرگداشت به بیان تجارب زیسته خود در طول دوران تصدی پست سرپرستی دانشگاه فرهنگیان پرداخت.

وی دوره چهار ساله خدمت در دانشگاه فرهنگیان را فرصتی برای کسب یادگیری و  تجربه ناب یادگیری دانست و ابراز امیدواری کرد بتواند از این تجربیات در خدمت تربیت معلم کشور و تعلیم و تربیت استفاده کند.

مهرمحمدی تربیت معلم در شرایط جدید را  نیازمند به دانشگاهی تخصصی به عنوان عقل منفصل دانست که بایستی قدر آن را دانست و گفت: تربیت معلم در درون دانشگاهی تخصصی دیگر به عنوان امری ثانوی، ماموریت آن را نیز ثانوی باقی خواهد گذاشت و لاجرم از دایره توجه بیرون خواهد راند.

وی با بیان اینکه شایستگی های معلمی و تربیت معلم برخوردار از کیفیت در سطح مورد انتظار ابعاد و اضلاع متعددی دارد و تنها با کسب شایستگی  تدریس کتاب های درسی از یک موجود معلم نمی سازد خاطر نشان کرد: شناسایی طیف شایستگی معلم نیاز به دقت و وسعت نظر علمی و تاریخی و تکنولوژیک و اجتماعی دارد و تبدیل یک نامعلم دانشمند  به یک معلم ارزشمند نیازمند داشتن نقشه ای دقیق و همه جانبه از شایستگی ها است.

وی توجه به کمیت یا حجم نیازِ آموزش و پرورش به نیروی انسانی در تربیت معلم را واقعیتی دانست که باید دیده شده و به دست دانشگاه فرهنگیان مدیریت شود و خاطر نشان کرد: مدیریت شدن حجم نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش یعنی استفاده  از ظرفیت سایر دانشگاه ها و توسعه دانشگاه فرهنگیان را  برای مبادرت به امر تربیت معلم به شکل مستقیم در سطح نیاز پایدار و واقعی آموزش و پرورش تدارک ببینیم و نه بیشتر؛ همان سطحی که در برنامه راهبردی دانشگاه دیده  شده است.

سرپرست پیشین دانشگاه  تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان می تواند محور وصل و هم افزایی همه ظرفیت ها در محقق ساختن ایده تربیت معلم با کیفیت باشد نه نهادی که نماد  جدایی و نادیده انگاری ظرفیتهای فاخر ملی است.

وی با دشوار و حساس خواندن مدیریت دانشگاه فرهنگیان به اندازه مدیریت وزارت آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان آن را در مقیاس کوچک با همان سنخ ابعاد پیچیدگی تجربه در مدیریت آموزش و پرورش برشمرد.

مهرمحمدی با بیان اینکه مدل اجرای دانشگاه فرهنگیان نیاز به بازبینی جدی دارد اظهار کرد: پاسخگویی به نیاز نیروی انسانی آموزش و پرورش که ماموریت اصلی دانشگاه فرهنگیان است توجیه کننده دایر کردن شعب  دانشگاه فرهنگیان در سراسر کشور نیست. تحقق  عدالت آموزشی  به این معنی نیست که امکانات تربیت معلم را در اقصا نقاط کشور به یک میزان دایر کنیم. این ظلم به تربیت معلم از نظر کیفیت است.

وی با اشاره به ضرورت حمایت از نو معلمان،  تمرکز بر پدیده نومعلمی  و اتخاذ تدابیر ویژه برای آن را  از ماموریت های جدی دانشگاه فرهنگیان برشمرد.

سرپرست پیشین دانشگاه با اشاره به پژوهش در دانشگاه فرهنگیان به عناون رخدادی تاسیسی  و نیازمند صبوری و خلاقیت، تصریح کرد:  پژوهش در دانشگاه فرهنگیان نیازمند احیاء و خلاقیت است. بایستی در این دانشگاه  چرخ پژوهش را با  محوریت تولید دانش میان رشته ای آموزش از نو اختراع کنیم.

وی تربیت معلم به عنوان  یک ماموریت ملی را نیازمند توجه  عزم و تقسیم کار ملی به ویژه در کسب شایستگی های اختیاری دانست و گفت: توجه به عزم ملی در درجه نخست باید در میان نخبگان و در جهت تبدیل تربیت معلم به یک گفتمان آکادمیک اتفاق بیافتد و دانشگاه فرهنگیان باید به مهجوریت  تربیت معلم در جامعه علمی پایان بخشد.

مهرمحمدی با بیان اینکه در انجام تکالیف سازمانی ملاحظه منافع ملی و سازمانی را باید بر مسائل گروهی و جناحی مقدم داشت  خاطر نشان کرد: هیچگاه از تصمیماتی که در مدیریت دانشگاه بر اساس صلاحیت ها و نه بر اساس مسائل گروهی و جناحی گرفتم پشیمان نیستم.

وی با بیان اینکه بهترین شیوه های تربیت معلم متناسب  و در پاسخ به نیازهای ویژه دوره های تحصیلی متفاوت است افزود: شیوه های تربیت معلم از جمله به خاطر وابستگی به دوره های تحصیلی و تنوع دوره ها باید باز بوده و در سیاستهای شیوهای متناسب تربیت معلم احساسی نباید برخورد شود. لازم است اجازه دهیم در مورد روش های دیگر نیز گفتگو شود و امکان استفاده از روش های دیگر فراهم باشد
.